Recept på cupcakes



Tänkte dela med mig av mina recept.

Jag hittade ett bra grundrecept på ljusa muffins här.

125g smör, osaltat
1ägg
2dl mjölk
4 1/2dl vetemjöl
1dl socker
1msk vaniljsocker
3tsk bakpulver

Smält smöret, ställ åt sidan. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa ner ägget och mjölken i det smälta smöret. Blanda försiktigt samman det med de torra ingredienserna. Rör bara precis så att allt blandat sig med en slickepott. Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i 180 grader i cirka 25 minuter eller tills en sticka kommer ut ren och de fått fin färg. Ta upp dem ur plåten och ställ dem att svalna på ett galler.

Chokladmuffins-receptet tog jag härifrån fast jag skippade blockhockladen eftersom jag inte är så förtjust i choklad.

4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 dl kakao
2 1/2 dl strösocker
1 1/4 dl flytande margarin eller 125 g smält smör
2 dl mjölk
2 ägg
150 g ljus blockchoklad i stora bitar

1. Sätt ugnen på 175°C. Ställ ut stora muffinsformar på en bakplåt eller smörj ett muffinsbleck.
2. Blanda de torra ingredienserna i en skål.
3. Vispa ihop margarin, mjölk och ägg.
4. Rör ner blandningen i skålen.
5. Fördela smeten i muffinsformarna eller blecket. Tillsätt chokladbitarna.
6. Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter.

Frostingen hittade jag hos Leila, och tog olika mycket röd hushållsfärg.

Cream Cheese Frosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg

1. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.

2. Vispa i Philadelphiaosten.

3. Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.

4. Bred den på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0